Mijn visie

Naar mijn kunsteducatieve visie is het de natuurlijke aard van de mens om zich creatief te uiten. Naar mijn idee zijn wij ook allemaal geboren beelddenkers. Kinderen bijvoorbeeld tekenen en dansen al voor ze leren praten. En volwassenen praten continu in metaforen zodat de ander voor zich kan zien wat je bedoelt. 

Creativiteit is het tot uiting brengen van de innerlijke belevingswereld en dit te communiceren naar de omgeving. Wanneer wat je maakt in vormgeving, hetzelfde verhaal verteld als wat je wilt overbrengen, kunnen deze werken verbindingen creëren naar innerlijke belevingswerelden van anderen. Creativiteit kan verbinden. Daardoor is de pen sterker dan het zwaard.

Wie ik ben als educator

Ik sta voor vrijheid. En vrijheid is een breed begrip. Lerenden zijn bij mij vrij om hun eigen onderwerp en visie tot uiting te brengen. Als educator zal ik ze altijd ook aanmoedigen vanuit meerdere perspectieven te kijken, met als doel de horizon te verbreden en beargumentatie te versterken.

Ook ben ik een voorstander van het leren van & met elkaar. Naar mijn idee komt leren effectiever tot stand wanneer belevingswerelden op elkaar aansluiten dan in klassiek docent-leerling model.

Vrijheid bied ik ook in tijd. Ik werk vanuit het zelfstandigheidsprincipe van de lerenden, ik geef een stramien waarbinnen zij in principe zelf hun tijd indelen maar waar nodig zal ik structuur bieden.  

Als educator ben ik eerder een coach die de lerenden begeleidt binnen het eigen creatieve proces. Inspiratie aandragen, (vak)kennis verbreden, een veilige samenwerkings-omgeving creëren, structuur bieden en aanzetten tot kritische reflectie is waar ik op aanstuur.